Káva instantného typu bola (aj nami) dlho vnímaná ako podradný produkt. Preto slovné spojenie "výberová instantná káva" môže znieť ako oxymoron. My sami sme sa však presvedčili, že nie je instant ako instant. Inovácie a snaha sprístupniť svet výberovej kávy čoraz väčšiemu spektrum ľudí ovplyvnilo aj toto odvetvie, nehovoriac o tom, že to celé absolútne zapadá do našej vízie dostať kvalitnú kávu k čo najväčšiemu obecenstvu.
Nemusíme si nič nahovárať. Instantnú kávu poznáme všetci a väčšina z nás patrí do skupiny, ktorá spoznala "kávu" práve cez tento produkt. Niet divu, nakoľko prvý patent pochádza z Nového Zélandu ešte z roku 1890, kedy sa začal z kávového extraktu vyrábať granulát pomocou odparovania. Tento spôsob sa podarilo zdokonaliť v roku 1938 firme Nestlé, ktorá veľmi úspešne priviedla na svet značku Nescafé - áno, tú nám dobre známu Nesku, ktorú má každá babka v sekretári hneď veďla Popradskej.
Čo avšak skutočne nakoplo cashflow instantnej kávy bola Druhá svetová vojna a obdobie po nej. Nájdete množstvo zmienok vojakov, ktorí brali šálku horúcej kávy ako jediný pozitívny moment dňa. A ak nebola dostupná horúca voda, stačila im aj studená. No a potom tu máme chudobu a ťažké životné podmienky bežných ľudí, ktorí by si tiež chceli dopriať aspoň jeden príjemný moment denne. Mohlo byť teda lepšie riešenie ako šálka kávy, ktorá je lacná, kofeínová, s takmer nesmrteľným dátumom spotreby a nepotrebujete na jej prípravu žiadne extra zariadenie? Fakt, že na jej výrobu pôjde najnekvalitnejšia a najlacnejšia káva z kolonizovaných alebo vojnou okupovaných území išiel samozrejme bokom. Kto by to len vtedy riešil. A ako bonus spravíme z toho lacného zrna koncentrát s čo najvyšším TDS (v slovenčine "preextrahovaný"), aby sme vo výsledku získali ešte viac sušiny. A ak začneme instant porcovať a pridávať doň ešte dextrózu a sušené mlieko... Áno, vznik vendingových automatov v roku 1947 odštartoval ten skutočný boom a zaviedol veľmi známy pojem, ktorý sme dovtedy nepoznali. "Coffee break". A viete ako sa k tomuto komplotu na zákazníka postavila Amerika? Tak, že už v roku 1952 tvorila konzumácia instantu 17% celkovej konzumácie kávy v Spojených štátoch. No a toto čaro - ako všetko zo západu - sa samozrejme dostalo aj do slovenských domácností.
70 rokov nie veľmi chutnej a lacnej kávy, no na druhej strane nevyhnutnej a ľahko dostupnej je už za nami. Specialty coffee hnutie sa pýši množstvom vecí. Jedným z nich aj svojim napredovaním vo vedomostiach, technológiach a postupoch. Nikoho teda neprekvapím, že ani my ani Revolución Lab sme nevynašli koleso. Instantná výberová káva je na trhu už takmer 10 rokov a našla si množstvo fanúšikov. Spomenieme 3 spoločnosti, ktoré sa môžu pýšiť viac než my -
Na náš instant. sme použili regionálny lot z Kolumbie, ktorý krásne odzrkadľuje terroir regiónu Huila, tak ako aj kvalitné mokré spracovanie. Farmári, kooperatíva aj logistické firmy dostali podiel, ktorý si určili. Rozhodnutie vytvoriť z danej kávy instantnú nemá na nákup zelenej kávy v tomto prípade žiaden dopad.
Instantnú kávu vyrábame v spolupráci s českým start-upom Revolución Lab, ktorý vznikol v roku 2022 v českom Liberci. Celé to začína u nás v pražiarni výberom a pražením kávy. Tá zaujímavejšia časť však začína v momente, keď ju odovzdávame do rúk Broňovi z Revolúcion Labu. Bronislav totiž posledné dva roky strávil modifikáciou a vývojom svojej metódy výroby instantnej kávy.
Napražená káva sa najskôr zomelie a vyextrahuje na silný, čistý koncentrát. Extrakt sa následne v laboratórnych podmienkach niekoľko desiatok hodín lyofilizuje. Práve vďaka tomuto šetrnému spôsobu "sušenia" za pomoci nízkeho tlaku a teploty si výsledný produkt zachováva chuťové a aromatické vlastnosti danej kavy. Tento krok zároveň predstavuje hlavný technologický rozdiel v porovnaní s komerčnými instantným kávami. Výsledný "prášok" sa na záver hermeticky zabalí do sáčkov, čím sa zabezpečí dlhodobé uchovanie kvality produktu.
Ale ako vravíme my v porotcovskej brandži - lepšie ako stokrát počuť je raz ochutnať.
Alexander Nagy