Výberová káva do každej rodiny

Posledné mesiace trávim veľa času na cestách. Práve na jednej z nich vznikol nápad jemne korenistej “volebnej kampane” pre našu pražiareň. Som človek temperamentný a často výbušný. Ako sa hovorí - nie je ťažké postaviť ma na špičky. A preto keď som svoj zrak dusil už 27. billboardom s nejakou populistickou “hláškou”, povedal som si, že v podstate to má veľký prienik aj s tým, čomu sa venuje black.

Kde končí nutnosť predať sa a začína schopnosť presadiť sa kvalitou?

Táto otázka sa môže týkať množstva segmentov - politiky, kávy a celkovo potravín, služieb a množstva ďalších. Myslím si, že ľudstvo je množina ľahko ovplyvniteľná. Hlavne, keď sa to týka tém, o ktorých máme málo informácii alebo slabý prehľad. Ako napríklad káva alebo politika. A tu prichádza na scénu marketing. Nástroj, ktorý by mal premeniť kvalitu na kvantitu. Kvantitu spokojných zákazníkov, kvantitu eshopových objednávok, kvantitu návštev našich podnikov alebo kvantitu hlasov vo volebných urnách. Tu nám ale nastáva zvrat. Častokrát sa totižto stretávame s marketingom, ktorý má nemilé adjektívum “klamlivý”. Rozoberme si to na príklade môjho obľúbeného, už takmer vyžmýkaného slovného spojenia - výberová káva.

V dnešnej dobe, plnej konkurencie a zdravej rivality, sa veľmi často stretávam so zneužívaním označenia “výberová káva”. Pretože ako sa dokážete odlíšiť od ostatných, pokiaľ ste iba ďalšia novovzniknutá pražiareň kávy a každý vám poradí, že by bolo predsa vhodné, aby ste išli s trendmi. Máte chtíč, no chýbajú vám vedomosti, skúsenosti a hlavne dostatok prostriedkov na to, aby ste svoj biznis rozbehli “správne”. Úvodzovky používam, pretože je veľmi diskutabilné, čo má v tomto prípade slovo správne znamenať. A tak nakúpite svoje prvé vrecia s kávou, ktorá kvalitatívne síce silno lavíruje na spodnej hranici výberovej kávy (80-82 bodov), no predsalen vás nikto nemôže napadnúť za klamstvo. Jediný, kto môže bez výčitiek a zaujatosti hodnotiť naše kávy a produkty je zákazník, a preto je jeho/jej napredovanie a schopnosť rozoznať skvelé od podpriemerného absolútne esenciálna - ako to ale spraviť tak, aby sme zachovali reputáciu, ktorú výberová káva má - nenásilne a bez povýšeneckosti?

Specialty Coffee Association ako odpoveď?

Veľmi často sa snažím byť “apoštolom” SCA, keďže som aj priamo figuroval v našej slovenskej bunke viac ako štyri roky a ďalšie národné organizácie navštevujem ako porotca ich SCA sankcionovaných baristických súťaží. Vidím totižto veľký zmysel v ich práci, aj keď ich funkčnosť alebo častokrát žiaľ nefunkčnosť je téma na samostatnú sériu blogov. Každopádne práve táto organizácia spravuje celosvetovú komunitu okolo výberovej kávy, jej výskum a pravidlá hodnotenia. Vzdelávanie je v absolútnom popredí jej zmyslu. Pretože iba vedomosti a informácie dokážu posúvať komunity vpred a vytvárať z nich vo výsledku lepšie celky. A preto aj keď je slovenská organizácia SCA aktuálne v silnej hybernácii, nedovoľte, aby to zabránilo vašemu rozvoju.

Čo tým chcel teda básnik povedať?

Ak ste sa rozhodli podporovať segment výberovej kávy, či už zo sociálneho hľadiska alebo toho chuťového, povedzme nahlas, že sme si vybrali niche potravinový segment. A ak má celý reťazec tohto segmentu prežiť a fungovať udržateľne (teda minimálne kým sa matička Zem nerozhodne, že stačilo) musíme spoločne povedať nie klamlivému marketingu, pečatiam kvality a poloprázdnym sľubom bezkonkurenčnej ceny alebo fantastickej kvality za najnižšie ceny na trhu. Kilo výberovej kávy na pulte nemôže stáť 30 eur s DPH.

ak ste spotrebiteľ a práve takú ste našli, tak mi verte, že kvalita bude pokulhávať. Je to príjemný vstup do sveta kvalitnejšej kávy, no berte to ako úplný začiatok..

ak ste kaviareň, ktorá neponúka filtrovanú kávu a na espresse má iba regionálny blend z Brazílie, tak sa prosím neprofilujte ako kaviareň s výberovou kávou. Nerobíte tým dobre sebe, ostatným ani vašim zákazníkom. Ak vám na tom ale záleží a chcete to robiť lepšie - vyhľadajte pomoc. Na Slovensku je zopár skvelých firiem a jednotlivcov, ktorí majú vedomosti a skúsenosti dostať vás tam, kam potrebujete a chcete.

ak ste pražiar kávy, ktorý sa profiluje ako pražiareň výberovej kávy a máte takéto kávy v ponuke, prosím, buďte úprimnejší a transparentnejší. Na trhu je stále veľké množstvo ľudí, ktorí chcú práve váš produkt a kúpia si ho aj bez poloprávd a merketingových fráz.

ak ste importér kávy, prosím nenadhodnocujte svoje kávy, v konečnom dôsledku to opäť nepomáha nikomu.

Tento článok je ďalším z mojej série "na zamyslenie". Nevznikol zo žiadnej zášti ani hejtu, práve naopak. Vznikol ako inšpirácia k sebarealizácii a otvorenej debate. Pretože ako je jasné z našej spoločenskej a politickej situácie - všetci chceme viac transparentnosti a činov, než chlácholenia a sľubov….

Alexander Nagy

Ste firma a chcete:
  • - veľkoobchodné ceny ihneď po prihlásení
  • - osobnú starostlivosť našich obchodných zástupcov
  • - možnosť nákupu na faktúru so splatnosťou

Ste plátca DPH?

Neviem heslo.